Автор: Марина Енчева Рубрика: Проекти Публикувана: бр. 1 – 2, април 2023
Проектът по програма Еразъм+ на Европейската комисия „TLIT4U – Improving Transliteracy Skills through Serious Games“ („Подобряване на уменията за трансграмотност чрез сериозни игри“) с ръководител доц. Марина Енчева от катедра „Библиотечни науки“ на Университета по библиотекознание и информационни технологии (УниБИТ) навлезе в своя решителен трети етап. Той е посветен на създаването на пилотен модел за обучение по трансграмотност, базирано на игри. За постигане на набелязаната цел през периода 27 февруари – 3 март 2023 г. в Университета на Лапландия в Рованиеми, Финландия се проведе второто обучение по проекта, предназначено за преподаватели и библиотекари от трите университети-партньори, както и за експерти от Фондацията към Политехническия университет в Милано, Италия. Обучението беше посветено на разработването на дидактически материали за обучение по трансграмотност, базирано на игри. Българският, италианският и финландският екип на TLIT4U се включиха активно в обучението, като представиха, обмениха и развиха своите идеи, свързани с дейностите по проекта. Целта на събитието беше да се надгради натрупаният опит от първото обучение в Милано, посветено на геймификацията и STEM подхода в образованието, чрез създаване и събиране на различни дидактически материали и практики. През първия ден Марина Енчева (УниБИТ), Мари Маасилта и Маряана Кангас (Университет на Лапландия) представиха подробно предстоящите дейности по време на обучението. Участниците проведоха затопляща сесия за „разбиване на леда“, организирана от Джулия Конти (Университет в Парма). Следобедът беше посветен на уъркшоп по Playfulness с аромат на арктическа грамотност (на закрито и на открито), организиран от основоположника на игрово базираното обучение във Финландия Катриина Хеляка и Маряана Кангас. Екипите експериментираха с подходи за учене на игри и тяхното приложение при решаването на различни екологични проблеми в арктическите региони. Участниците в уъркшопа преминаха през различни задачи, изискващи осъществяването на практически дейности. На следващия ден Веселин Чантов и Ясена Чантова (УниБИТ) проведоха обучение на тема „Как да въведем герои в играта чрез наративи“. След презентацията за успешните модели при изграждането на сценарии, отборите предложиха и свои собствени идеи. Последва семинар за 3D принтиране, където членовете на проекта проектираха различни обекти. Участниците в обучението посетиха Научния център „Пилке“ и се включиха в интерактивен семинар за устойчиви екологични практики във Финландия...
Цялата статия можете да прочете, ако се абонирате за печатното или електронното издание на списание ББИА онлайн!
|