Ресурсният център за международна дейност (РЦМД) в Айова
получи финансова подкрепа от Бюрото по образование и културни дейности на Държавния
департамент на САЩ за развитие на партньорството между библиотеки в България
и САЩ иза подпомагане на развитието
в подбрани български библиотеки като обществени информационни центрове. Американските библиотеки-партньори
ще бъдат от Айова и Колорадо.
Американските
библиотеки, които участват в технологичната революция, се превърнаха в източници
на електронна информация и в ресурсни центрове за техните общини. Българските
библиотеки съхраняват богата история и културни традиции. Общините и библиотеките
от двете страни ще имат полза от обмена на опит и програми за обучаване, които
обединяват най-доброто от двете системи. Ресурсният център за международни дейности
в Айова ще подържа контакти с Асоциацията на библиотеките в Колорадо, САЩ; със
Съюза на библиотечните и информационни работници в България и с библиотеки от
Айова за установяване на обмен на български и американски библиотекари.
Настоящата програма се гради на успешният Проект за
партньорство между библиотеки от България и Колорадо, САЩ. Началото е поставено
в 1996 г. и сега има 10 публични библиотеки-партньори. Последната оценка на
проекта показва двустранния успех и развитие на потребностите в тази област.
В допълнение към укрепването на партньорството, българските библиотеки изразяват
необходимостта от професионално обучение в областта на обществените информационни
услуги, работата с местната власт и повишаване на подкрепата й за библиотеките.
Съдържание на Уебсайта:
Да бъдат два уебсайта, един – само за участниците в
проекта и един, който да бъде достъпен за граждани и държавни служители.
Проект за вътрешен уебсайт:
Външен уебсайт за обществеността
Наръчникът
да бъде комбинация от информация и работни листа/бланки. През времето на обучение
на участниците ще бъде представяна информация от американски обучаващ лектор.
На тях ще им бъде предоставяна възможност за дискусии на идеи с американските
обучаващи. Ще им бъдат предоставени работни листа за развитие на техните собствени
планове за библиотеките им.
Като
минимум практикумът трябва да включва:
1.
Последователно изложена методологията на обучаващия.
2.
Дефиниция и примери на обществени информационни центрове на базата на
американския модел и преценка на българските нужди.
3.
Предложения на идеи с национален и местен обхват, които могат да се използват
в ОИЦ.
4.
Как да се работи с местната власт и обществените агенции.
5.
Съвети за пласирането/търсенето на програмите.
6.
Биографични данни за обучаващия персонал и предоставянето на услугата.
7.
Пътеводител за потребителите.
8.
Как да се комплектува и натрупва обществена информация и информация на
местната власт.