Снимка на
днешното състояние на библиотечната
система в България ще покаже, че най-обезличената
нейна част, с най-големи пасиви от
случващите се все още у нас промени, е
мрежата на училищните библиотеки. Цялата
палитра участници в гражданското общество
– държавната и местна власт,
неправителствен сектор, педагози,
родители, настоятели, учащи се, медиа –
демонстрират явна незаинтересованост, за
да не употребя и по-силен израз –
враждебност, към институцията “училищна
библиотека”. Позицията на щраус по
отношение на отчайващото състояние на
училищните библиотеки заемаме и ние,
библиотечната общност, в цялото и многообразие.
Днес ще се
опитам в общи щрихи да очертая и подскажа
част от управленските решения и
практически стъпки, които трябва да бъдат
предприети в най-близко бъдеще със
съвместните усилия на всички нас за
модернизация на библиотеките в системата
на средното образование - за изработване на българския
модел на “Училищната библиотека – медиен
център”.
Коментарите и
препоръките в доклада са построени на
базата на текстове от Манифест на IFLA
за училищната библиотека, одобрен от UNESСO
през 1999 г. на неговата Генерална
конференция:
“Правителствата, чрез своите
министерства, отговорни за образованието,
трябва да разработят стратегия, политика и
планове, които да реализират принципите на
този Манифест.”
Необходими
стъпки у нас:
- Коопериране на усилията на
отговорните фактори за осъществяване на
промяната – Министерство на културата (МК) , Министерство на
образованието и науката (МОН), Съюз на
библиотечно-информационните работници (СБИР);
- Бъдещият Национален
експертен съвет в помощ на библиотеките
в своите Статут и Програми да се
ангажира по подходящия начин и с
осъществяването на промените, отнасящи
се до училищните библиотеки;
- Създаване и легитимиране
на структура в МОН към Дирекция “Координация
и контрол на средното образование”,
която да поеме пряко администрирането
на училищните библиотеки;
- Стратегията за развитие на
библиотеките в България и Програмата за
нейната реализация да регламентират
библиотечно-информационната дейност в
средното училище;
- По аналогичен начин тази
идея да се разработи и в
основополагащите документи (все още в процес на изработване и
редакция) в областта на
средното образование – Стратегия за
развитие на средното образование в
Република България, Стратегия и
Програма за въвеждане на
информационните и комуникационни
технологии в средното образование.
“Отговорност на
местните, регионалните и националните
управленски структури е да осигурят
специфично законодателство и политика.”
Необходими
стъпки у нас:
- Бъдещият Закон за
библиотеките да регламентира
недвусмислено положенията
за целите, задачите и функциите на
училищните библиотеки у нас, както и
механизмите за тяхното администриране;
- Законът за народната
просвета и Законът за професионалното
образование и обучение, както и
съответните Правилници за прилагането
им, да регламентират на всички логични
места в структурата си библиотечно-информационната
дейност;
- Своето логично място тази
дейност да намери и в други нормативни
документи в областта на средното
образование: Правилник / Статут на
средното училище, Стратегия за развитие
на училището, Инструкция за провеждане
на контролната дейност в сферата на
народната просвета и т.н.
“Училищната
библиотека е неразделна част от учебния
процес... Политиката на училищната
библиотека трябва да отговаря на
училищната политика и приоритети, а
обслужването да е релевантно на учебните
планове.”
Необходими
стъпки у нас:
- Изработване на Статут на
училищна библиотека – основополагащ
нормативен документ, визуализиращ
мисията, целите, задачите, функциите и
управлението на всяка обществена
структура.
“Обслужването
трябва да бъде достъпно за всички членове
на училищната общност.”
Необходими
стъпки у нас:
- Изработване на Правила за
ползване на училищната библиотека.
“Училищната
библиотека осигурява учебни пособия,
книги и ресурси, които дават възможност на
всички членове на училищната общност да
придобият способността за критично
мислене и ефективно използване на
информацията от всеки формат и вид на
документите.”
Необходими
стъпки у нас:
- Провеждане на активна
държавна политика на обновяване на
информационните ресурси на училищните
библиотеки във всички посоки –
тематично, типологично, жанрово, видово,
по език и екземплярност – чрез
целенасочено финансиране;
- Училищните библиотеки да
получат възможност за финансиране и
чрез други източници за набиране на
средства в средното училище – дарения,
собствени източници, бюджет на
училищните настоятелства, участия в
специализирани програми и проекти.
“Училищната
библиотека трябва да бъде организирана и
поддържана съобразно професионалните
стандарти.”
Необходими
стъпки у нас:
- Изработване на
Ръководство, обединяващо всички
стандартизирани практики и изисквания
за функционирането на училищната
библиотека;
- Активизирането на
работата по реализацията на
Националната програма за
стандартизация на бииблиотечно-информационната
дейност ще благоприятства дейността и
на училищните библиотеки като част от
системата;
- Изработване на нормативи и
показатели за дейност на училищната
библиотека;
- Изработване на нормативи
за финансиране на обновяването на
информационните ресурси на училищната
библиотека. Решаването на този проблем
има различни варианти. Единият от тях е
регламентирането на единен норматив за
финансови средства за нови документи на
ученик (наличен модел у
нас, но непрактикуван преди 1989 г.). Другият вариант е калкулирането на
тези средства в Държавния
образователен стандарт за издръжката на
един ученик.
- Финасовите средства да
бъдат изведени в отделен ред на
училищния бюджет.
“Училищната
библиотека осигурява достъп до локални,
регионални, национални и глобални ресурси
и възможности, които провокират у
обучаващите се обмен на различни идеи,
опит и мнения.”
Необходими
стъпки у нас:
- Обстоятелството, че
Стратегията за въвеждане на
информационните и комуникационни
технологии в средното образование и
Програмата за нейната реализация са на
проектно равнище, трябва да бъде
използвано за ефективно “вграждане”
на библиотечно-информационната
дейност в системите, акцентите и
модулите на двата документа. Ако съумеем
да оползотворим тази даденост, ще
стане възможно решаването на основната
част от проблемите на училищните
библиотеки у нас и ще можем да заявим, че
те са дочакали промяната.
“С разрастването
на информационната мрежа, училищният
библиотекар трябва да е компетентен в
планирането и преподаването на различни
техники за ползване на информацията, както
за преподаватели, така и за ученици.”
Необходими
стъпки у нас:
- Програмите на съответните
дисциплини в специализираните висши
училища , подготвящи бииблиотечно-информационни
специалисти, трябва да съдържат модул за
обучение на студентите, включващ и
практически занятия, по формиране на
информационна грамотност у
потребителите, в частност и у учащите се;
- Центърът за продължаващо
обучение на библиотекари към СБИР да
разработи модул за поддържащо обучение
в същото направление на библиотечни
специалисти, практикуващи в училищни
библиотеки;
- При предстоящото
разработване на Системата за оценяване
знанията на учениците в средното
училище, в нея да
участва и оценката на уменията им за
работа с информацията.
“Известен факт е,
че когато библиотекарите и учителите си
сътрудничат, учениците достигат по-високи
нива на грамотност на четене, на обучение,
на решаване на проблеми, на информационни
и комуникационни технологични умения...
Необходимо е училищният библиотекар да
поддържа и утвърждава целите на
образователния процес, така,
както са определени от мисията на
училището и учебния план.”
Необходими
стъпки у нас:
- В Правилник за прилагане
на Закона за народната просвета и
Правилника / Статута на училището да
бъде гарантирано членството на
библиотечно-информационния специалист
в Педагогическия съвет. По този начин
той ще може по-ефективно да организира
дейността на библиотеката в контекста
на гореизложените идеи и ще получи
възможността да участва с гласа си при
взимането на, важните за училищната
общност, решения.
“Училищният
библиотекар е висококвалифициран член на
екипа от професионалисти, отговорен за
планирането и управлението на училищната
библиотека.”
Необходими
стъпки у нас:
- Бъдещият Закон за
библиотеките да регламентира
заемането на библиотечните
длъжности, респективно, и в училищните
библиотеки, само
от квалифицирани специалисти;
- Законът за народната
просвета и Законът за професионалното
образование и обучение да регламентират
осигуряването на условия за поддържаща
квалификация и на другите групи
специалисти, в това число и на
библиотекарите, практикуващи в
системата на средното образование.
Училищната
библиотека осигурява информация и идеи,
които са основополагащи за успешната
реализация на хората в обществото –
общество на информация и знание. Тя е в
основата на всяка дългосрочна стратегия
за грамотност и образование,
информационно осигуряване, икономическо,
социално и културно развитие. Нека с
общите ни усилия това да стане реалност и у
нас.